4 Mart 2013 Pazartesi

Ilgın Argıthanı Argıt Baba Tekke ve Zaviyesi


Ilgın'ın belde ve köylerindeki tarihi eserler:
Ilgın Argıthanı Argıt Baba Tekke ve Zaviyesi
Ilgın Argıthanı Argıt Baba Tekke ve Zaviyesi
Argıt baba yada Argıt Dede olarak bilinen İslam büyüğünün Argıthanında bulunan tekke, zaviyesi ve kabristanlığı haziresinden günümüze pek fazla bir şey ulaşmamıştır. Çok özel bir tarihi öneme sahip olan Argıt Baba tekke ve zaviyesi Argıthanı çevresindeki Selçuklu devri tarihi kalıntılarındandır.
Argıthanı eski konumu olan Dibekli köyü, Argıt Baba neslinden Şeyh Bedreddin ve Şeyh Abdullah’ın tımarıdır. Anadolu Selçukllularının  XII. ve XIII. asırlarında bu bölgeye hakim olan büyük Yesevi Dervişi Argıt Baba Hazretleri, kurdukları zaviye ile Argıt ve çevresini İslamlaştırmış ve Türkleştirmiştir.
Anadolu’da Yesevi Dervişleri ve Argıt Baba
Argıt Baba Şemsed-Din Altun-Aba’nın 1202 de kervansarayını yaptırmasından önce Anadolu’ ya gelen bir yesevi dervişi ve halifesidir. Anadolu Selçukluları döneminde Konya ve çevresinde gayri Müslimlerin İslamlaşması ve Türkleşmesi için gayret sarfeden, yanında Özbekistan’dan gelen Türkmenlerle bir koloni kuran, çevresindeki araziyi işleyen, tarım ve hayvancılıkla uğraşan bir şeyh ve Türkmen beyi olması kuvvetlidir.
Bölgeye adını veren, bugün kalıntıları bulunan tekkesinde Ahmet Yesevi’ nın tasavvufi düşüncesini öğrencilerine ve kendisine tabi olan cemaate anlatan karizmatik şahsiyete sahip bir liderdir. Bu kolonizatör Türk Dervişini , bölgenin emniyeti, düşmanları, yahut saldırılarından korunması, çevrenin imarı, güzelleştirilmesi, tarım ve hayvancılığı geliştirerek, dervişlerin ve cemaatin kendi ellerinin emeğini yemeleri, üretime devlet ekonomisine katkıda bulunmak için faaliyet gösteren  Argıt Baba , teke ve zaviyesi eğitici çevre teşkil etmiştir. Bir yandan  dini, tasavvufîye beşeri münasebetler yönünden de Argıt Baba ve çevresi, bölgenin İslâmlaşması , Türkleşmesi   sürecine önemli derecede katkıda bulunmuş- tur.
Argıt Baba Ahmet  Yesevi’nin Türkistan ve çevresinde üstlendiği İslamlaşma, Türkleşme faaliyeti ve fonksiyonu Konya, Ilgın Argıthanı çevresinde , üstlenen bir tasavvuf şeyhi ve lideridir.
Argıt Babanın tekke ve zaviyesi II. asır sonunda günümüze kadar tesir ve fonksiyonunu devam ettirmiştir. Bugün gençlik parkı içinde bulunan, Roma Devletine ait olan ve Argıt Baba mezarlığına getirilen bir lâhit üzerine bilginlerin babası Hattat Hasan Baba 1055-1645 de öldü ibaresi Osmanlıca olarak basılmıştır Hasan Baba Şeyh Velinin oğludur. 1583 yılında Dibekli (Argıt) ve çevresi Babası olan Şeyh Abdullah oğlu Şeyh Veli Babaya bu islamı ve dini hizmetlerin devamı için tımar olarak verilmiştir.Bu da Argıt Baba zaviyesinin ilk çağlardan kalma bir Hristiyan manastırı çevresinde kurulduğunu göstermektedir 17 yy ölen Argıt Baba tekke ve zaviyesinin zaviyedarı Hattat Hasan Babanın bu mezarlıkta gömülü olup vücudu çürüyen boş bir Roma mezarına gömüldüğünü üzerindeki yazıdan anlıyoruz. Bu yazılı belge Yesevi halifesinden olan Argıt Baba’nın tasavvufi sisteminin 17 yy da bu çevrede bu tekke ve zaviyede devam ettiğini göstermektedir .
Argıt Baba tekke ve zaviyesi Argıthanı Doğanhisar yolunun üç buçuk kilometresinde bulunmaktadır bu tekke ve zaviye çevreden gelenler ve çobanlar tarafından tahrip edilmişken Belediye Başkanı Tekin Kavlak zamanında yeniden restore edilmiştir Buradaki camii tekke ve zaviyenin zaviyedarı olan Halep Türkmen’lerinden olan Şeyh Hasan Bilgin tarafından , onun gönderdiği halkın desteği ile 1948 yılında yaptırılmıştır Burada şeyh Hacı Veliyüd-Din Efendinin aş hanesi vardı. Devamlı kazan kaynar gelen geçene yemek verirlerdi.Bu tekke mezarlığında Pir Abdullah Efendinin mezarı vardır bu gün ortalıkta  yoktur, ayrıca Hattat Hasan Babaya ait mezarlıkta gençlik mezarına kaldırılmıştır. 
Argıthanında 1310/1890 yılında ölüp Türkmen mezarlığına gömülen Halepli Medrese müderrisi Şeyh Hacı Veliyüd’din Efendi Argıt Baba zaviyesinin son Şeyhi zaviyedarıdır.  Bu zaviyenin  125 dönüm vakıf arazisi bulunuyordu. Bu nesil oğlu müderris Abdüsselam efendi Salih Efendi ve Hoca Hasan Bilgin ile son bulmuştur. (A. Ş. CERAN , 1996, s. 21,22)
Kaynaklar:
Beytullah Yıldırım / Ilgın Araştırmaları

1 yorum:

  1. Bugün 16/04/2019 da argıt baba cami ye girdim terk edilmiş yıpranmış bir o kadarda yıkık dökük bir iç yapıya sahip tadilat için çalışma yapılmış fakat bu çalışma yarım kalmış içindeki bütün eşyalar kırılmış bir vaziyette acil bir müdahale gerekiyor bu tarihi eseri ziyaret etmek isteyenler içerisinin yıkılmış olacağından dolayı pek ziyaret edileceğini zannetmiyorum dediğim gibi yetkililerin yada hayırseverlerin olaya el atmasını önemle arz ederim (Abdullah çibik)

    YanıtlaSil