11 Kasım 2021 Perşembe

Ilgın Yalburt Hitit Anıtı IV Tuthalia Yazıtı Türkçesi

 Ilgın Yalburt Hitit Anıtı IV Tuthalia Yazıtı Türkçesi

Ilgın Çobankaya Tarihi Hitit Yalburt Kutsal Su Anıtı. IV Tuthalia büyük kralın saltanat yılları, M.Ö. 1250-1220. Yalburt Yaylasında 1970 yılında yapılan tesadüfi kazılar sonucu meydana çıkarılan taşların incelemeler sonucunda Hitit Hiyeroglif (resim yazısı) türünde olduğu anlaşılmıştır. 

Ilgın Yalburt Yaylasında bulunan kutsal havuz anıtını süsleyen Hiyeroğlif Luwicesi ile yazılı Hiyeroğlif blogardaki yazıtın Türkçe çevirisi:

“Ben Kahraman Büyük Kral Mursili’nin torunu, Kahraman Büyük Kral Hattusil’inin oğlu Kahraman Büyük Kral, Majeste, Tabarna, Tuthaliya şöyle söylerim Fırtına Tanrısı beni sevdiği için onun yardımı ile ..tusa kentine geri geldim. Patara dağına geldim, taştan bir anıt yaptırdım Babamdan, büyük babalarımdan Hatti’nin büyük krallarından Hiçbiri bu ülkelere gelmemişti. Bu ülkeleri yendim, Hep Fırtına Tanrısı beni sevdiği için bütün bunlar gerçekleşti. Kuwalatarna ülkesinde kadınlar, çocuklar önümde diz çöktü Çok sayıda sivil halkı, sığır ve koyunları aldım götürdüm Nipira ülkesini vurdum, onu yok ettim, Luka ülkesini imha ettim, Wiyawanda ülkesinde ben büyük Kral…. Efendim Fırtına Tanrısı hep önümden koştu. Ben Atpa kenti ve ülkesini, Pinali’yi vurdum, yok ettim Talawa kentine geldim, Talawa kenti saygılarını sundu. Ben büyük Kral tahta oturdum Ben Büyük Kral Suppiluliuma’nın torununun oğlu Bütün ülkeleri fetih ettim. Kuwalatarna ülkesini yok ettim Tüm bunları Fırtına Tanrısının yardım sayesinde yaptım."

Tarihi yazıtın bazı bölümleri taş blokardan bazılarının kısmen veya tamamen okunamayacak kadar deformasyona uğradığı için anlam bütünlüğünde eksiklikler olmakla beraber genel olarak meramı anlaşılmaktadır.

Yukarıdaki yazıt, çevirisi Sedat Alp’in (1913-2006), 2000 yılında TÜBİTAK tarafından yayınlanmış “HİTİT ÇAĞINDA ANADOLU” isimli kitabında yer almaktadır. Adı geçen yayından alınmıştır. Kitabın 161-167 sayfalarında Lüvice Hiyoroğlif yazıların çizimleri ve 17 blokun okunan ve okunamayan kısımları yer almıştır.

Fotoğrafta, Yalburt yazıtında 1. Bloka ve Tuthalia IV. Yazıtının ilk blokunun resminin sayfası görülüyor.

Ilgın Araştırmaları Beytullah YILDIRIM 

https://ilginarastirmalari.blogspot.com

#IlgınAraştırmaları #İstanbulIlgınlılarDerneği #Ilgın #IlgınBelediyesi #IlgınKaymakamlığı #IlgınKaplıcaları #IlgınTermalTesisleri #Konya #IlgınŞifaŞehri #Çobankaya #YalburtSuAnıtı #IVTuthalia
Kaynaklar:
Beytullah Yıldırım / Ilgın Araştırmaları

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder