7 Temmuz 2021 Çarşamba

Tarihte Ilgın Medreseleri

Tarihte Ilgın Medreseleri

Medrese, İslâm tarihinde eğitim ve öğretim kurumlarının genel adıdır. Türkler’in Anadolu’ya gelişinden itibaren bu coğrafyada birçok medresenin yapıldığı görülmektedir. Anadolu Selçukluları Anadolu’da bir şehri fethettiklerinde ilk iş olarak orada cami, medrese, zâviye inşa ederek tüccarları, din adamlarını ve Türk nüfusu buralara yerleştirmişlerdir.

Osmanlı Devleti, cennet mekan Sultan II. Abdülhamid Han dönemi, Hicri 1319, Miladi 1901 Tarihli Maarif (eğitim) Salnamesi kayıtlarına göre o dönemin Ilgın Merkez ve Ilgın'a bağlı yerleşim yerlerindeki eğitim kurumları olan Medreselerin dağılımı şöyleydi:

Ilgın Merkezde 2, olmak üzere Argıthanı, Derbent, Aşağı Çiğil, Ruus (Başköy), Taşdiğin (Deştiğin) köylerinde birer olmak üzere toplamda 7 medrese mevcut olup bu medreselerde 7 müderris görev yapmaktadır. Faal durumdaki bu medreselerde o dönem toplam 163 öğrenci eğitim öğretim görmektedir. 

Ilgın Medreseleri:

1- Ilgın Merkez, Huşu Medresesi, Huşu Mahallesi’ndedir. Kurucusu: Hacı Ömer’dir. Müderrisinin adı belli olmayan medresede Öğrenci sayısı da bilinmemektedir.

2- Ilgın Merkez, Naki Medresesi, Cami-i Atik civarındadır. Ahali tarafından yaptırılmıştır. Müftü Hasan Efendi’nin müderris olduğu medresede 33 öğrenci eğitim görmektedir.

3- Çiğil Medresesi, Aşağı Çiğil köyündedir. Ahali tarafından yaptırılmıştır. Mustafa Efendi’nin müderris olduğu medresede 10 öğrenci eğitim görmektedir.

4- Derbent Medresesi, Derbent köyündedir. Ahali tarafından yaptırılmıştır. Mevlüt Efendi’nin müderris olduğu medresede 30 öğrenci eğitim görmektedir.

5- Argıthanı Hacı Veli Efendi Medresesi, Argıthanı nahiyesindedir. Ahali tarafından yaptırılmıştır. Süleyman Efendi’nin müderris olduğu medresede 50 öğrenci eğitim görmektedir.

6- Ruus Medresesi, Ruus (Başköy) köyündedir. Ahali tarafından yaptırılmıştır. Müderrisinin adı belli olmayan medresede 30 öğrenci eğitim görmektedir.

7- Taşdiğin Medresesi, Taşdiğin (Deştiğin) köyündedir. Ahali tarafından yaptırılmıştır. Müftü Ahmed Efendi’nin müderris olduğu medresede 10 öğrenci eğitim görmektedir.

Ilgın'da salnamede bahsedilenden hariç tarihte Selçuklu ve Osmanlı Devleti dönemlerinde Ilgın Merkezinde farklı yerlerde ve isimlerde medreseler kurulmuş olup sadece iki medreseden ibaret değildir.

Ilgın Merkezde olduğunu 1901 senesi Maarif Salnamesinden öğrendiğimiz Huşu ve Naki medreselerinin mevkii ve konum itibariyle Ilgın'ın neresinde olduğu hakkında bir bilgiye ulaşamadık.

Fotoğrafta, Ilgın Lala Mustafa Paşa Külliyesi restorasyondan önceki görünümü.
Kaynaklar:
Beytullah Yıldırım / Ilgın Araştırmaları

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder